Sepetang di Tasik Chini

18 February


Sebut je Tasik Chini mesti teringat kisah lagenda naga tu kan? Tasik air tawar ni merupakan yang kedua terbesar selepas Tasik Bera. Saya dan keluarga telah berkesempatan mengunjungi Tasik Chini, Pahang selepas satu majlis pertunangan anak kawan Papa di Felda Chini beberapa minggu lepas.


Masa kami sampai tu kira-kira dalam pukul 4 petang. Cuaca agak panas tapi angin kuat, jadi tak adalah terasa sangat bahang tu. Orang kata kalau pergi Tasik Chini tapi tak naik bot, memang rugi.


Jadiii selepas menunggu giliran, kira-kira pukul 5 petang kami dapatlah naik satu bot ni. Dalam bot tu hanya ada kami berempat je, dan pemandu bot. Pemandu tu rileks je tak pakai jaket keselamatan hehehe, dia dah biasa kan. Tasik Chini ni memang besarrr, dikelilingi oleh 12 laut. 


Bayaran untuk naik bot ni agak berpatutan, lagi-lagi kalau naik ramai-ramai. Boleh rujuk gambar di atas ni untuk tahu kadar bayaran.


Pemandu bot tu sangat memahami, dia perlahankan bot masa dekat tempat yang cantikkk penuh dengan teratai (sebut teratai pula mesti teringat lagu "oh teratai bunga indah" tu! haha) sebab dah tahu sangat yang kita orang mesti nak ambil gambar hehe. Pokok teratai kat sini memang tak boleh petik tauuu.


Sambil menikmati pemandangan di sekitar tasik, Papa ada cerita yang lebih kurang 20 tahun dulu Papa pernah datang ke tasik ni untuk shooting. Pada satu malam tu, Papa nak solat, jadi Papa pun pergilah ke sebuah surau yang agak jauh tersorok. Kena lalu banyak kawasan pokok-pokok sikit dan hanya bertemakankan cahaya bulan untuk sampai ke surau yang terletak di tepi tasik tu. Malam tu berlalu seperti biasa. Disebabkan dah lewat malam, jadi Papa pun tidur je kat surau tu. Tak ada apa-apa yang pelik berlaku. Tapiii, pada keesokan harinya lepas dah bangun, baru Papa perasan yang rupanya surau tu kotor sangat. Penuh dengan tahi kambing dan sangat bersepah. Jeng jeng jenggg. Sedangkan pada malam sebelum tu surau tu nampak biasa je, tak ada pun bau tahi ke apa. Huhu sampai sekarang peristiwa tu masih jadi misteri.


Gambar atas ni adik yang ambil. Kalau dapat tinggal dalam rumah rakit macam ni seronok juga kan?


Pada saya, bahagian paling seronok adalah ketika bot menyusuri celah-celah pokok yang tinggi-tinggi, lepas tu bot keluar dari celahan pokok dan terus dapat nampak tasik terbentang luas! Rasa macam "wahhhhhh" sangat. Perjalanan kami dalam bot tu agak lama juga, lebih kurang dalam 45 minit. Jumpa lagi, Chini.

You Might Also Like

0 comments