My Favourite Casual Style

30 June


Sebagai orang KL yang banyak berjalan kaki untuk ke sana ke mari, gaya kasual semestinya menjadi kegemaran saya. Ringkas, selesa, dan praktikal. Walaupun Jaji suka pakai skirt dan kasut tinggi, tapi kalau nak ke mana-mana, lebih-lebih lagi dengan pengangkutan awam, mestilah lagi selesa pakai seluar kan. Bayangkan kalau tengah bergegas nak naik tren dan pintu tren dah nak tertutup, tiba-tiba skirt tersekat pula kat pintu tren tu?!?! Hahaha. Baiklah, dalam tulisan ni saya akan membebel bercerita secara terperinci tentang setiap helaian yang saya pakai tu, bermula daripada tudung sehinggalah kasut.


1. Tudung - Hana Tajima for Uniqlo

Kenapa saya pilih tudung ni? Haa pertama sekali mestilah sebab tudung ni ringan dan selesa! Materialnya sangat sesuai untuk dipakai dalam cuaca Malaysia yang sentiasa ibarat musim panas sepanjang tahun ni. Lagi satu, tudung ni juga tak susah nak dibentuk sebab hanya perlu letak atas kepala dan lilit-lilit sesedap rasa je, dah siap! Jika anda berminat nak dapatkan tudung ni, boleh beli kat sini ye http://www.uniqlo.com/my/store/women-hijab-1790170004.html.


2. Baju - Kemeja Denim

Siapa je yang tak suka kemeja denim kan? Satu helaian yang versatil, sesuai dipadankan dengan pelbagai warna seluar dan tudung. Okay percaya atau tak, kemeja ni sebenarnya Mama yang belikan untuk Jaji kira-kira 12 tahun yang lalu! Yes you read that right! Jaji ingat lagi masa tu darjah 6, Mama belikan kemeja denim ni tapi saya tak berapa suka sebab nampak macam lelaki hahaha. Tapi lepas tu selera dah berubah dan saya mula sukakan baju denim berjenama Wild Zone ni. Kalau tak silap jenama ni memang jenama baju kanak-kanak tau. Sesungguhnya jenama ni memang sangat berkualiti lah kan sebab dah lebih 10 tahun dah pun tapi masih cantik, tak nampak lusuh pun. On the other hand, I realised that I didnt grow much taller or bigger since I was 12...? Haha.


3. Seluar - Uniqlo Women Smart Shape Jeans

This is totally my favourite pair of jeans! Pertama kali ternampak seluar ni kat Uniqlo terus dah jatuh cintaaa. Tidur pun tak lena memikirkan seluar ni tau! Haha dan akhirnya saya beli juga dan memang tak menyesal dengan pembelian ni. Seluar ni sangat memahami perempuan okay. Rekaan seluar ni sangat selesa dipakai dan bertepatan dengan cita rasa Jaji yang agak cerewet memilih seluar. Seluar ni tak terlalu ketat dan tak terlalu longgar, dan yang paling penting, seluar ni berpotongan tinggi (high rise) jadi memang sangat selesa. Selain biru gelap ni, ada banyak lagi pilihan warna lain. Boleh cuci mata kat sini http://www.uniqlo.com/my/store/women-smart-shape-jeans-1638200021.html# okay.


4. Beg - Esprit Tweed Mini Sling Bag

I loveee mini bags. Lagi-lagi kalau banyak berjalan kaki, beg bersaiz mini macam ni senang nak dibawa sebab tak berat dan tak menyusahkan. Nak capai barang dalam beg pun senang. Saya suka silangkan beg yang bertali panjang macam ni sebab rasa lebih selamat berbanding letak atas sebelah bahu je. Yelah kat KL tu ramaiii orang baik-baik, orang yang tak berapa baik pun ramai juga huhu. Jadi kita kena sentiasa berhati-hati. Eh, cukup ke ruang dalam beg kecil macam ni? Hmm kalau setakat bawa barang penting macam duit, telefon pintar, kad pengenalan, bedak dan gincu... cukup kot. Hehee. Read more on my opinions about bags on my previous post here: http://zulfatiizazizulkifli.blogspot.my/2016/04/me-and-my-passion-towards-bags.html


5. Kasut - Adidas Neo Lite Racer

Team Adidas for the win! Haha. Dalam post sebelum ni, Jaji ada cerita pasal joging dan Jaji terpaksa pakai kasut jalan ni untuk joging sebab masa tu kasut joging tertinggal kat kolej. Sebenarnya ini memang kasut jalan kegemaran saya! Selesa gila tak payah cakaplah. Jalan berbelas kilometer pun tak ada masalah :p haha. Kasut macam ni memang dicipta untuk keselesaan ketika berjalan atau berlari, jadi tak hairanlah kan ramai yang suka pakai kasut sukan, walaupun dengan jubah atau baju kurung, hehe.Kasut dalam siri Lite Racer ni ada banyak warna dan corak yang cantik-cantik, rasa macam nak beli je semua! Haha. http://shop.adidas.com.my/catalogsearch/result/?q=lite+racer

Snapchat filer on point hahaha
Sooo I can conclude that my favourite casual style consists of a pair of comfy shoes, jeans, shirt, anddd a suitable hijab. Simple and comfortable! Whats your favourite casual style? If you happened to wear something similar to this, please tag me on Instagram at @zulfatiizazizulkifli okay! I would love to see them and be inspired for my next ootd hehe. Ni baru gaya kasual, nanti kalau berkesempatan, Jaji akan kongsi pula gaya-gaya lain, gaya formal mungkin? Hehe. Terima kasih kerana membaca!

Love, Jaji.

You Might Also Like

0 comments