Cara Turunkan Berat Badan Tanpa Senaman

23 July


CHOP CHOP! Okay gambar tu sekadar hiasan, Jaji tak hilang berat badan tanpa senaman ye. I did all  the fun things I had to do just to lose some weight hehe, including exercising. Saya gembira dengan badan saya yang "dulu" tu, cuma disebabkan saya ni kuat makan, maka saya sedar saya perlu turunkan berat badan sikittt supaya saya boleh terus makan dan makan tanpa rasa bersalah. Eh? Hahaha. xD

*memang kuat makan*
Okay, pertama sekali perlu  diingatkan bahawa TIADA jalan mudah untuk kurus. Semuanya memerlukan kegigihan dan usaha yang berterusan. Wah! Jaji ni cakap macam dah kurus sangat je. xD Hahaha tak, sebenarnya saya tak kurus pun. Tak langsung! Haa jangan terkejut kalau jumpa depan depan dan anda rasa macam "eh tak kurus pun Jaji ni?!?!" hahaha sebab saya memang tak kurus pun (tapi semangat nak kurus tu sentiasa ada hahahh). Tapiii apa yang saya boleh kongsikan adalah cara-cara saya menurunkan sedikit berat badan tanpa bersenam. Sekali lagi saya tekankan, "turunkan berat badan" tau, bukannya "kurus melidi" huhuu.

Cara yang dimaksudkan ialah: DIET KALORI. 

Yaaa mesti ada yang pernah dengar tentang diet ni kan? Inilah cara yang saya amalkan apabila tak sempat bersenam atau tak ada mood nak bersenam... hehe. Cara mengamalkan diet kalori ni nampak mudah, tapi sebenarnya SANGATLAH mencabarrr. Sebabbb kebanyakan makanan yang sedap-sedap semuanya mengandungi kalori yang tinggi! Sobs sobs. Jap, kalori ni apa? Kalori ialah unit untuk mengukur tenaga. Kalau nak tahu lebih lanjut tentang kalori, boleh baca kat sini. Baiklah, cara saya mengamalkan diet kalori adalah seperti berikut:

1. Ketahui jumlah kalori yang anda perlukan dalam sehari.


Jumlah kalori yang kita perlukan berbeza-beza mengikut beberapa faktor, antaranya jantina, umur, berat badan, dan tahap kecergasan. Untuk mengetahui keperluan kalori saya, saya menggunakan CALORIE CALCULATOR  ni (klik pautan untuk pergi ke laman tersebut). Kat situ anda perlu masukkan butiran seperti yang diminta.


Lepas tu, anda akan diberikan anggaran jumlah kalori yang anda perlukan dalam sehari bergantung kepada keperluan anda. Macam contoh dalam gambar di atas, sebagai seorang yang berketinggian 157cm (rendahnya?!) dan berat 55kg (beratnya?!), saya perlu mengambil kurang daripada 1000kcal sehari untuk turun 1kg seminggu! Haaa adoi nampak tak betapa sikitnya kalori tuuu. Nak makan apa je macam ni?!


Contoh label kalori
2. Semak kalori sebelum makan

Haa inilah langkah yang palinggg penting (dan paling sukar) sekali. Untuk makanan yang telah siap diberikan label kalori, contohnya macam biskut dalam tin, Milo kotak, mi segera, dan lain-lain, anda hanya perlu semak label tu dan buat kiraan sendiri, sama ada berbaloi atau tak untuk anda mengambil makanan tu pada hari tersebut. Contohnya sebungkus mi segera Mamee Slurp mengandungi 281kcal, hampir sama dengan sepinggan nasi putih dan lauk ayam. Tapi mi segera tak begitu mengenyangkan, jadi berbaloi ke nak makan? Baik makan nasi kan?! Hehe. Oh ya, untuk makanan yang tak ada label kalori macam nasi goreng kedai mamak, bihun sup kafe kolej, lauk yang mak masak dan lain-lain, anda boleh dapatkan anggaran kalori makanan tu dengan cara membuat carian Google je. Zaman sekarang ni kan semua benda di hujung jari? Heheee. Antara laman yang saya guna untuk semak kalori makanan tu adalah seperti http://kalorimakanan.com/ dan http://www.calorieking.com/. Nilai kalori yang ditunjukkan mungkin tak tepat, bergantung kepada saiz hidangan yang anda ambil juga. Tapi kira bolehlah kalau sekadar nak tahu anggaran kan.


3. Susun pemakanan anda

Diet kalori ni bergantung kepada gaya hidup masing-masing juga sebenarnya. Kalau anda jenis yang makan 5-6 kali sehari, anda perlulah menu dengan teliti supaya tak terlajak pula kalori tu nanti hehe. Contoh diet saya adalah seperti berikut:

Sarapan: Quaker Oat + chia seeds = 160kcal
Makan tengah hari: Nasi putih beras Faiza Herbaponni (80kcal/semangkuk) + ikan goreng (111kcal) + sayur goreng (70kcal) =  261kcal
Minum petang: Mineral Coffee/Min Kaffe = 56kcal
Makan malam: Tomyam ayam tanpa nasi = 250kcal

Jumlah = 727kcal

Masih belum cecah 1000kcal kan? Sebenarnya saya biarkan ekstra untuk makanan yang datang tiba-tiba, contohnya macam roommate belanja pisang goreng ke, atau lauk pada hari tersebut bukan ikan tapi ayam, atau kuah yang saya ambil tu agak tinggi kalori, dan macam-macam lagi kemungkinan. Hahaha. Minuman? Haaa semua air kosong je. Kenapa? Sebab pada saya kalau minum air manis, sangatlah 'membazir' kalori tu... haha. Contohnya satu tin air teh hijau Oishi je dah 79kcal. Nak kena joging 15 minit baru boleh buang 79kcal tu ok sobs sobs. Jadi lebih baik elakkan terus sebab malas sangat nak bersenam kan?! *cubit diri sendiri* hehehe.

*sedang makan ais krim*
ELAKKAN terus makanan yang sememangnya tinggi kalori macam ais krim. Ya Allah dah lah ais krim memang kegemaran Jaji! Bayangkan saya pernah jalani dua bulan berturut-turut tanpa ais krim LANGSUNG, memang terseksa jiwa raga tapi berat memang turunnn dekat 3kg. Tapi biasalah lepas berat turun tu mulalah makan balik ais krim tu kan, tu yang masih macam ni je ha ha ha *gelak sedih*.

*makan lagi*
Saya bukanlah pakar sangat, cuma tahu serba sedikit dan kongsi pengalaman sendiri je. Apapun saya harap petua ni dapat membantu sesiapa yang teringin sangat nak turunkan berat badan tapi tak sempat nak bersenam. Bagi yang ada masa, saya memang galakkan anda untuk cuba bersenam. Tak perlu pergi gym ke apa, buat kat bilik pun boleh. Ada yang dah bersemangat nak mula diet esok ke tu? Heehee tapi perlu ingat ya bahawa tak semestinya anda perlu ikut 100% anggaran kalori tu, ye lah nama pun anggaran kan. Cukup sekadar panduan, tapi makanlah ikut keperluan tubuh anda. Jangan sampai sakit pula sebab diet huhu. Selamat berdiet!

Terima kasih kerana membaca!
Love, Jaji.

You Might Also Like

5 comments

  1. Nice info..thx izazi..
    Will follow the advice, insyaallahh 👍

    ReplyDelete
  2. Gaya penulisan yang humble...cikgu suka

    ReplyDelete
    Replies
    1. masih belajar menulis lagi..hehe terima kasih cikgu sudi baca :D

      Delete
  3. Sis, nk tanya, if minum air putih je. cane nk elak supaya kte tak gemuk air pulak?

    ReplyDelete