Saigon Bowl - Halal Vietnamese Cafe in Penang

28 December


To be honest, this is my first time trying Vietnamese meals and to my surprise; I love it! Kafe ni terletak di Georgetown, Penang. Pada mulanya saya agak ragu-ragu untuk makan di sini sebab kebanyakan restoran makanan Vietnam yang lain biasanya tak halal (kebanyakan restoran Vietnam memang tulis non-halal). Tapi keraguan saya terhapus dengan adanya logo halal Jakim (bukan sekadar pork-free) pada pintu masuk kafe ni.

Saigon Bowl:Vietnamese Noodle Bar yang terletak di Georgetown, Penang ni menyediakan hidangan yang pada saya amat berkhasiat. Anda boleh lihat sendiri menu yang ada ni. It looks so goooood. They also have the steamboat option.





So after choosing my meal wisely, what I had was this; a very delicious bowl of Dry Pho Fried Chicken. Tengoklah sayur dalam hidangan ni, segar-segar semuanya.  There's plenty of salad in my bowl. My chicken was a bit crunchy on the outside and soft on the inside. The Vietnamese noodle in my opinion is something like kuey teow but slightly "transparent". Rasanya juga lebih "ringan" berbanding kuey teow.

Dry Pho Fried Chicken - RM13.90

Another meal we tried was this Pho Beef Combo. The smell of the soup was delightful! Masa makanan baru sampai tu, bau sup tu sama macam bau yang saya bayangkan masa tengok menu haha. This meal comes with a kind of sambal/sauce (refer last picture). Jadi jangan risau kalau anda jenis yang tak boleh makan kalau tak pedas (macam saya), sebab sambal tu agak pedas juga la. Mereka juga ada bagi perahan limau nipis untuk kita tuang sendiri atas makanan mengikut cita rasa.

Pho Beef Combo - RM18.90



We also ordered this extra dish called Vietnamese Fresh Spring Roll (just bcs it looks good on the menu haha). Geram tengok udang dia tu haha. Very cutely wrapped in a roll 😍 But later we realised that ordering this was a mistake bcs we're already so full from the main dish! We still managed to finish everything though haha and the peanut sauce taste so good?!?

Selain daripada makanannya yang sihat dan sedap, suasana kedai makan ni juga sangat bersih, selesa, dan luas. Sesuailah kalau nak buat makan-makan ramai-ramai dengan kawan atau keluarga. Kalau makan steamboat ramai-ramai kat sini pun syok juga.



I loveee big windows 
Gambar sebelum kekenyangan haha
Kalau anda tengok dalam gambar kat atas ni, ada sambal dan perahan limau nipis macam yang saya cakap tadi. By the way, sorry that I didnt get to review the drinks for you bcs all we had was plain water 😂Anyway, I will definitely come back here, to try their steamboat maybe, and maybe then I will review some desserts or drinks for you (maybe, no promises haha).

Information:

Address: 20A&B, Whiteaways Arcade, Lebuh Pantai, 10300 Georgetown, Penang
Phone: 017-471 3720



Thanks for reading and happy food hunting!

You Might Also Like

1 comments

  1. maaf 13/10/2019 ikut kawan pi tempat nih dlm menu ada vietnam pork spring.... order air teman kawan jerr laaa...tak lalu

    ReplyDelete